Hamulce to bardzo ważna rzecz. Samochód nie tylko ma szybko przyśpieszać, wchodzić w zakręty ale przede wszystkim dobrze hamować jeśli zajdzie taka potrzeba. BMW E46 – a zwłaszcza modele z większymi silnikami – umożliwiają znaczne przekraczanie dopuszczalnych na polskich drogach prędkości.
Podczas hamowania energia kinetyczna pojazdu zmienia się na energię cieplną. Energia kinetyczna ma wzór:

E = 1/2 * m * v2

energia kinetyczna – czyli energia która zmieni się w ciepło podczas hamowania – zależy więc liniowo od masy pojazdu i jest w kwadracie zależna od prędkości początkowej z jaką poruszał się pojazd przed rozpoczęciem hamowania. Dlatego więc samochody które szybko jeżdżą muszą mieć bardzo mocne hamulce. Energia cieplna powstała podczas hamowania z 200 km/h do zera jest 4 razy większa! od energii która powstanie podczas hamowania ze 100 km/h do zera.

Wynika z tego więc że BMW E46 ważące 1,5 tony (z kierowcą) hamujące od 200 km/h do zera wydziela na hamulce tyle samo energii co 3 tonowy BUS (załadowany) hamujący od 100 km/h do zera.

Całą tą energię cieplną muszą przenieść:

  • klocki
  • tarcze
  • płyn hamulcowy

Klocki

Ważne by były dobrej jakości, polecamy klocki firmy EBC, Textar, TRW, ATE, Ferodo, Jurid. Nie polecamy kloców tanich, nieznanych firm z którymi potem są problemy w postaci piszczenia lub nierównomierności hamowania.

Polecamy zakup klocków z czujnikami zużycia – gdyż stare często ciężko przełożyć bez uszkodzenia – potem świeci się kontrolka na desce rozdzielczej i by ją zgasić musimy ponownie wracać do tego tematu…

Klocki należy zmieniać gdy zapali się wskaźnik zużycia nie mniej jednak należy co jakiś czas przyjrzeć im się czy zużywają się równomiernie. Być może klocek na którym jest czujnik zużywa się dużo wolniej od pozostałych?

3 comments on “Jak dbać o hamulce?

  1. „Wynika z tego więc że BMW E46 ważące 1,5 tony (z kierowcą) hamujące od 200 km/h do zera wydziela na hamulce tyle samo energii co 3 tonowy BUS (załadowany) hamujący od 100 km/h do zera.”
    To nie prawda! Ta teoria jest prawdziwa tylko w środowisku w którym nie ma oporu powietrza. W rzeczywistości jest inaczej. Przy prędkości 200 km/h sam opór powietrza daje nam dużą siłę hamującą. Wystarczy zdjąć nogę z gazu i zaraz będzie, powiedzmy 170 km/h.

  2. co sądzicie o sportowych tarczach na przód ATM Mikoda? Na allegro są po 135 zł / sztuka. Warto brać?

  3. Podstawa w starszym aucie to jest jak się zmienia klocki to zajrzeć do tłoczków hamulcowych. Niestety bardzo często są zanieczyszczone, zardzewiałe, trzeba kupić zestaw regeneracyjny. Wymienić gumy (nawet profilaktycznie) i tłoczki jak trzeba i przesmarować specjalistycznym wysokotemperaturowym smarem do tłoczków np. ATE taki robi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz właściwe: * *