Przekładnia kierownicza – maglownica – wszystkie BMW E46

W samochodach z przebiegiem 150 000 km i więcej zdarza się niestety bardzo często usterka w postaci zużycia przekładni kierowniczej objawiająca się luzami na kierownicy lub wyciekami oleju z niej… lub jedną i drugą usterką jednocześnie. Przekładnie kierowniczą w BMW E46 można regenerować. Podobna wada występuje również w modelu BMW E36 (poprzedniku E46). Jest to ogólna wada przekładni kierowniczych na listwie. Koszt regeneracji przekładni kierowniczej nie jest duży i jeśli przekładnia w naszym samochodzie ma luzy należałby to przeprowadzić. W innym przypadku może dojść do bardzo szybkie zużycia wszystkich drążków kierowniczych których wymiana nie jest tania. Na szybsze zużycie przekładni kierowniczej wpływa również jazda na kołach większych niż 16″. Przy kołach 18″ w BMW E46 nawet regeneracja przekładni nie pomoże wiele na szybkie zużywanie się drążków kierowniczych.


Tuleje tylnych wahaczy – wszystkie modele BMW E46

W blisko 10 letnich egzemplarzach BMW E46 uszkodzeniu ulegają tuleje tylnych wahaczy. Objawami uszkodzeń tych tulei są:

  • mniej komfortowa praca tylnego zawieszenia – utwardzenie go wskutek dużego oporu w zawieszeniu jakie dają zużyte tuleje
  • samoistne zwiększenie kąta pochylenia tylnych kół skutkujące dużym zużyciem tylnych opon od środka – nawet po 40 000 km nowe opony są całkowicie wydarte od środka

Usterka to dotyczy generalnie wszystkich modeli BMW a także wielu Mercedesów. Zazwyczaj część ta w ogóle nie jest wymieniana gdyż na stacjach diagnostycznych wszystko wychodzi ok. Wymiana jest dość kosztowna ze względu na duży koszt robocizny – nawet do 500 pln. Nie mniej jednak gdy już raz to zrobimy mamy spokój z tymi tulejami na kilka lat i przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów.

Klapki gaszenia w BMW 320d common rail

Problemem w BMW E46 w modelu 320d są niestety odpadające klapki w kolektorze dolotowym. Nowsze konstrukcje diesli – takiej jak wspomniane BMW E46 posiadają w kolektorze dolotowym specjalne klapki które zamykają się w momencie gaszenia silnika. Ma to zapewnić łagodne wygaszanie silnika przez odcięcie dopływu powietrza (w samochodzie diesla nie można odciąć zapłonu jak w silnikach benzynowych gdyż nie ma klasycznych świec zapłonowych a spalanie odbywa się poprzez tzw. samozapłon – zgaszenie silnika odbywa się więc jedynie przez odcięcie paliwa). Klapki te niestety były źle umocowane i bardzo słabej konstrukcji co powodowało że wpadały do silnika powodując duże uszkodzenia – wpadając do cylindrów uszkadzały zawory a czasem i cały silnik…
Dodatkową wadą jaką z czasem posiada występowanie tych klapek jest także osadzanie się na nich brudu co powoduje gorszy przepływ powietrza do silnika i zmniejszenie mocy.
Jeśli nie chcemy mieć problemów z klapkami w kolektorze dolotowym w 320d można je… zdemontować.

Dodatkowo nowszy silnik jest pozbawiony tej wady poprzez montaż klapek w inny sposób – tak by nie wpadały one do kolektora.

Pękające wały w BMW 320d

Niestety w silnikach M47n dość często zdarza się usterka w postaci… pękającego wału korbowego. Oczywiście gdy nastąpi pęknięcie wału wytarciu ulegają wszystkie panewki które także są do wymiany. Nowy wał z kompletem panewek to koszt w ASO około 3000 zł. Przy wymianie wału na nowy dochodzą także inne części tj. uszczelki itp. No i oczywiście sama robocizna.

Można też po prostu… kupić nowy-używany silnik lecz rozwiązanie to ma taką wadę że nigdy nie wiemy jaki silnik kupimy. Być może w „nowym” będą wytarte panewki albo inne uszkodzenia? Zakup dobrego nowego silnika to niestety również wydatek około 3000 zł.

Na pocieszenie trzeba dodać że pękający wał korbowy w BMW E46 320d to jednak rzadkość nie mniej jednak sytuacja ta zdarzyła się w kilku egzemplarzach E46 i wymaga zaznaczenia w naszym serwisie.

Dyferencjał

Niestety czasami zdarza się że w dyferencjałach E46 dochodzi do uszkodzeń. Zazwyczaj skutkuje to głośną pracą tego elementu (wycie w tylnej części samochodu), poziom hałasu zwiększa się wraz z prędkością. W słabszych wersjach takich jak BMW 318i często pada zębatka atakująca (czyli tak która napędza dyferencjał) – tak dzieje się w dyferencjałach „z mała głową”, w tych które mają dużą głowę (320 i inne większe silniki) uszkodzeniu ulegają łożyska. Znane są także przypadki w których urywa się któryś ząb. Z takimi uszkodzeniami nie można jeździć, jeśli dyferencjał wyje należy go naprawić lub wymienić. Zazwyczaj ta druga opcja wchodzi w grę. Nowy dyferencjał to jednak koszt w ASO ponad 5000 zł i tylko kompletny fanatyk tego samochodu do auta w super stanie jest gotów zapłacić tyle pieniędzy za ten element. Zazwyczaj dyferencjał wymienia się na inny używany. Koszt innego używanego to od 500 do 1500 pln.
Bardzo ważną rzeczą jest poziom oleju w dyferencjale – należy go sprawdzać co jakiś czas i w miarę ubytku dolewać. Gdy jednak sprawdzimy poziom oleju i okaże się ze w ogóle go tam nie ma a po dolaniu szybko znika oznacza to duży wyciek i konieczność wymiany na inny.

53 comments on “Typowe usterki

  1. Panowie i Panie! Określenie, że BMW E46 zaczyna szwankować po 150 tys jest nieprawdziwe. Oczywiście można zepsuć każdy samochód nawet po kilku tysiącach. Użytkuję od początku trzy samochody BMW e46 kombi 320d (2003), Skoda Oktavia 1,9 tdi (2008r.), Audi 2.0 tdi (2010).
    A teraz niespodzianka! BMW przejechało 298 000 – nadal na oryginalnych łożyskach kół, kole dwu-masowym, turbinie, klapy gaszenia wyjęte przy 250 tys (bez uszkodzeń lub luzów) oczywiście wymieniono świece żarowe i napinacz paska, silnik jest absolutnie sprawny jeśli chodzi o parametry pracy (wtryskiwacze, EGR, równoważnik drgań wymieniam olej co 18 tys. bez dolewek). Przekładnia kierownicy ma luz (298 tys), który wg Serwisu BMW Gdańsk nie kwalifikuje jej do wymiany lub regeneracji. Taki luz (delikatne stuki przy nie uruchomionym silniku) Audi już ma (130 tys) a Skoda przy 110tys – wyciek i regeneracja, 190 tys wymiana koła dwu-masowego, 210 tys. wymiana turbiny. To ten sławny silnik TDI – dobry, niestety nieporównywalnie mniej wytrzymały od BMW 320D 150 km. I jeszcze sławne doskonałe materiały wykończeniowe AUDI (o skodzie nie wspominam) – BMW po prawie 300 tys – żaden klawisz kokpitu nie wytarty, Audi 210tys – już częściowo widać połysk i pewnie zaraz biel plastiku. Wszystkie samochody są ok, jednak gdyby dzisiaj można było ponownie kupić E46 – byłbym szczęśliwy. Niestety kolejne auta już tyle nie wytrzymają. POLECAM, jeśli ktoś pisze o awariach turbiny, przekładni, koła dwu-masowego po 150 tys. po prostu nie wie, że jego auto ma przebieg grubo, grubo ponad 300 a może 500 tys.

  2. Witam!! mam problem ze swoją bmw e46 20d, a mianowicie przy zapaleniu silnik pracuje znakomicie, gdy dodam troszke gazu silnik zmienia swoja prace(telepie sie)
    Pozdrawiam

  3. Mam dwie E46 320D oraz 318ci. Coupe bardzo ładne, lecz silnik bardzo problematyczny – słynny Velvtronic. Odradzam benzynowy dwulitrówkę. Silnik 320D 150 km zdecydowanie polecam nawet jeśli ma przebieg 200 – 300 tys. BMW ma taką nieprzyjemną usterkę pozostającego w prawym wychyleniu drążka zmiany biegów (tzw 5 bieg). Usterkę usuwa się w sposób bardzo prosty i tani ale trzeba zdjąć skrzynię biegów. Moją 320D dopadła ta usterka (można jechać ale denerwuje) po 290 tys. Postanowiłem przy okazji zdjęcia skrzyni wymienić koło dwumasowe i sprzęgło. Wykonałem i szok. Sprzęgło i koło dwumasowe w stanie prawie idealnym (298 000 km). Mechanik odkupił części w celu użyczenia w innym BMW. Jeśli ktoś ma poważne problemy z BMW e46 D (silnik, koło dwumasowe, pękające wały, równoważnik drgań itp. to jego samochodzik przejechał 300 tys dwa razy.
    Zawieszenie? Cóż POLSKIE drogi. Oczywiście nadal jadę na fabrycznej turbinie, równoważniku drgań a silnik pobiera olej w ilościach takich, które nie zmuszają do dolewek po 15 tys w ogóle. Oby dzisiaj produkowano takie samochody.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz właściwe: * *