W E46 występują zasadniczo dwa silniki o oznaczeniu 318i/318Ci/318ti. Pierwszy z nich to stara jednostka, pochodząca z E36. Drugi z nich to nowoczesny silnik wyposażony w system Valvetronic.M43TUB19

To stary silnik benzynowy o pojemności 1.9 litra znany z BMW E36. W E46 był oferowany w latach 1998 – 2001. Jego główną zaletą jest prosta budowa i brak drogich elementów, które mogłyby ulec awarii. Niestety silnik ten nie oferuje ani dobrych – jak na BMW osiągów – ani niskiego zużycie paliwa. W zestawianiu z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów jest już kompletnie mało dynamiczny, gdyż posiada moc zaledwie 118 KM.

N42B20

143 konny silnik z rodziny N42 to nowoczesna, dynamiczna i bardzo oszczędna jednostka napędowa. Niestety, koszty jej napraw są bardzo wysokie. Wszystko za sprawą systemu Valvetronic, który jest bardzo drogi w naprawie a niestety w wiekowych 318i nadaje się on do gruntownej naprawy.

Wielu mechaników jest zdania, że jest to najdroższy w eksploatacji silnik występujący w E46 nie uwzględniając M3. Mimo, że jest równocześnie najbardziej oszczędnym silnikiem benzynowym w tym modelu.

N46B20

Jednostka ta jest bardzo zbliżona do N42B20. Występują w niej podobne problemy z systemem Valvetronic.