BMW 328i to jeden z najbardziej polecanych modeli BMW E46. Pojazd oferuje wyjątkowo dobry stosunek mocy, osiągów, wyposażenia i roku produkcji oraz reputacji marki i solidności konstrukcji do ceny oraz kosztów eksploatacji pojazdu na rynku aut używanych.
Istnieją mocniejsze benzynowe modele E46, takie jak np. 330i lecz model ten jest o wiele droższy w zakupie i późniejszej eksploatacji. Różnica w osiągach do 100 km/h 0,5 sekundy i prędkości maksymalnej 10 km/h nie dla każdego jest warta dopłaty prawie 10 000 zł.
Wśród diesli BMW 328i ma mocnego konkurenta w postaci modelu 330d jednak model ten będzie podobnie jak 330i droższy w zakupie to jeszcze do tego znacznie droższy w przypadku awarii. Do tego osiągi ma gorsze niż 328i (do 100 km/h więcej o 0,8 sekundy i niższa o 13 km/h prędkość maksymalna).
Reasumując BMW 328i oferuje bardzo dobre osiągi: 7 sekund do 100 km/h i prędkość maksymalna 240 km/h a możemy go już mieć za około 20 000 – 25 000 zł.
Czy takie BMW straci dużo w przyszłości na wartości?
Można prorokować że w ciągu 5 lat BMW 328i które dziś kupimy za 25 000 zł będzie warte jakieś 15 000 zł. W ciągu 5 lat pojazd powinien tracić około 2000 zł rocznie – nie jest to kwota duża.
Porównajmy tą kwotę do zakupu nowego pojazdu, wszakże za niewiele większa kwotę niż 25 000 zł możemy już kupić fabrycznie nowe auto… auto a raczej „auto”. Gdyż za taką kwotę można kupić co najwyżej np. Fiata Pande (za 30 000 zł) a za 5 lat dostaniemy za takie auto… również około 15 000 zł.
Utrata wartości w powyższym – rozsądnym – przypadku zakupu auta nowego wynosi 15 000 zł / 5 = 3 000 pln.
Takie BMW za 25 000 zł traci więc 1000 zł mniej niż „nowe auto z salonu” możemy więc tyle rocznie przeznaczyć na jego naprawy. Oczywiście do tego wszystkiego dochodzi spalanie… gdyby założyć że kupimy BMW 328i E46 z gazem za 25 000 zł i w ciągu 5 lat dołożymy do niego tylko 5 000 zł okazuje się że otrzymujemy naprawdę finalnie tanie w eksploatacji auto które wychodzi nas tak drogo jak wyrób samochodo-podobny z salonu. Kluczem do sukcesu jest więc znalezienie takiego auta do którego dołożymy tylko 5000 zł w ciągu 5 lat…
Przykład ten pokazuje dobitniej jak ważne jest znalezienie auta w jak najlepszym stanie technicznym. Szukając trzeba zwrócić uwagę nawet na części eksploatacyjne gdyż wymiana wszystkich opon w takim aucie to wydatek rzędu 2000 pln a wymiana tarcz i klocków (same części) to wydatek 1000 pln. Jeśli nie potrafimy zrobić tego sami za robociznę zapłacimy kolejne 300-500 pln. W taki właśnie sposób „zainwestujemy” 3500 pln w BMW… ale tak jest z każdym autem, zwłaszcza dużym… więc spokojnie.

Silnik 328i M52TU B28

BMW 328i posiada silnik o oznaczeniu M52TU B28. Jego maksymalna moc to 193 km przy 5500 rpm a maksymalny moment to 280 Nm przy 3500 rpm. Silnik ten posiada system Double-VANOS czyli podwójny VANOS. VANOS to system zmiennego skoku zaworów. W podwójnej wersji systemu (Double-VANOS) zastosowano zmienny skok zaworów ssących i wydechowych. Silnik ten posiada oczywiście – jak każdy nowoczesny silnik BMW – 4 zawory na cylinder. Oznacza to że w sumie jest w nim 24 zawory (6 cylindrów x 4 zawory). Nie jest to więc silnik o bardzo prostej konstrukcji – choć na owe czasy gdy wszystko jest bardzo skomplikowane nie jest to tez konstrukcja bardzo skomplikowana. Ewentualny remont głowicy tego silnika nie jest tani. Wystrzegajmy się zakupu aut z instalacją LPG która nie działa jak trzeba. Nie chodzi o to że auto na gazie będzie wolniejsze o 1 sekundy do 100 km/h lub silnik czasem poszarpie… ale co z tego wynika? Bardzo łatwo jeżdżąc autem ze złą instalacja LPG (zła regulacja, komponenty) niszczymy silnik. Wypalone gniazda zaworowe, nadpalone zawory, wydmuchana uszczelka pod głowicą w przypadku tego silnika może to kosztować tyle co założenie dobrej instalacji LPG. Niekiedy więc nie ma powodu cieszyć się z otrzymania „za darmo” po poprzednim właścicielu instalacji LPG wartej teoretycznie 3000 zł jeśli po przejechaniu 10 000 km następuje awaria która kosztuje nas dokładnie tyle samo… i zdarza się nieprzewidywanie.

Instalacja LPG do BMW 328i

Mimo wszystko nie jestem przeciwnikiem LPG w takim aucie jak 328i. Jeśli instalacja założona jest poprawnie, składa się z dobrych komponentów tj.:
– reduktor o odpowiedniej wydajności
– wtryskiwacze dające równomierna dawkę na każdy cylinder
oraz została dobrze uregulowana podczas jazdy na zimnym i ciepłym silniku i ustawienia te są sprawdzane co minimum 15 000 km nie ma się czego obawiać – efektem założenia instalacji LPG będzie tylko tańsze tankowanie. Niestety dobra instalacja LPG kosztuje. W przypadku BMW 328i założenie naprawdę dobrego – czyli takiego jak powinno być – LPG to koszt 4000 zł. Poniżej tych kosztów niestety będzie to druciarstwo…
Podsumowując, BMW E46 z motorem 328i to naprawdę bardzo dobry samochód mający wszystko czego wymagamy od auta klasy średniej za około 25 000 zł. Za kwotę tę dostajemy doskonale wyglądające auto, często dobrze wyposażone o bardzo dobrych osiągach.

3 comments on “BMW 328i / 328Ci

  1. Czy do tego silnika też można założyć kolektor z M50 i zyskać parę KM? Kumpel który ma E39 z takim silnikiem coś mi mówił o takich rozwiązaniach – czy to prawda?

  2. W M52TU zastosowanie kolektora od M50 nie ma sensu. Co innego w M52 które były w E39 w pierwszych rocznikach.

  3. BMW 328i z 2000 roku wyceniane na 13000 zł to było kiedyś moje marzenie. Niestety nie ma sensu go kupować kiedy za te same pieniądze można kupić Hyundaia Sonata 2005. Różnica wizualna między tymi samochodami porażająca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz właściwe: * *