BMW 330d to BMW serii 3, popularnie zwana BMW 3-ka z silnikiem od modelu 5 lub od 7 – tak można określić samochód jakim jest BMW 330d gdyż zastosowany w nim 3 litrowy nowoczesny turbodiesel napędzał także mi. BMW E38 730dA (seria 7) oraz BMW E39 530d. Serie 5 i 7 to cięższe auta niż seria 3 a jak wiadomo BMW nie zamontowałoby słabego silnika do swojego samochodu. Jak więc można określić 330d? BMW 330d to naprawdę bardzo szybki diesel.

184 KM – łamie przeświadczenie nt powolnych diesli, wersja 204 KM wprawia w podziw nawet zwolenników silników benzynowych

W 330d/330dA występowały dwa rodzaje silników M57:

  • M57D30 o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 390 Nm, oferowany w latach 1999–2002, posiada sterownik silnika DDE4 oraz Common Rail 1 generacji a oferowana w nim manualna skrzynia miała 5 biegów
  • M57TUD30 o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 410 Nm, oferowany w latach 2003–2005, posiada sterownik silnika DDE5 oraz Common Rail 2 generacji a oferowana w nim manualna skrzynia miała 6 biegów

330d automat

Skrzynie automatyczne w dwóch powyższych silnikach mają po 5 biegów i są to skrzynie Steptronic z możliwością ręcznej zmiany biegów. Produkowało je General Motors dla BMW i niestety są dość awaryjne. Notorycznemu uszkodzeniu ulega w nich konwerter, który nie wytrzymuje potężnego momentu obrotowego. Dokładne oznaczenie tych automatów to A5S390R.

Klapki kolektora ssącego

Słynnym problemem M57 są urywające się klapki kolektora ssącego. W 330d E46 występują one we wszystkich modelach poza wersją 184 KM z manualną skrzynią. Urwana klapka może uszkodzić silnik. Wiele właściciele decyduje się na ich demontaż.

Ekonomia

Mimo bardzo dobrych osiągów samochód ze starszym, słabszym silnikiem M57D30 zadowala się średnio 7 litrami ropy w cyklu mieszanym ze skrzynią manualną. Nowszy model jest jeszcze bardziej ekonomiczny: średnio potrzebuje pół litra mniej.

Dane dotyczą wersji sedan z manualną skrzynią biegów. Automat spali średnio około litr więcej.

Jeśli ktoś jest zdecydowanym przeciwnikiem gazu a chce jeździć dynamicznie 330d w E46 jest dla niego idealnym rozwiązaniem.

Po chiptuningu 330d stanowi najszybszy z „cywilnych” modeli E46. Ze słabszej wersji chiptunerzy osiągają moc rzędu 220 KM a z mocniejszej 240 koni. Auta po chipie dysponują imponującym momentem obrotowym: do uzyskania jest nawet 500 Nm!

7 comments on “BMW 330d

  1. Mam BMW 330d 204 KM. Jest to najlepsza wersja E46. Po chipie, robionym specjalnie pod moje auto mam 253 KM i 513 Nm. Wynik potwierdzony przez hamownie podwoziową Dyna Mite 4×4 w Katowicach. Co ciekawe silnik przed chipem również miał trochę więcej mocy niż seria: 210 KM. Rewelacyjne przyśpieszenie wciska w fotel a każdy kto przejedzie się tym samochodem chce mieć ten model.

  2. 330d to najlepszy silnik w tym modelu. Ja mam ten słabszy 184 KM a i tak mocno wciska w fotel swoimi 390 Nm od niskich obrotów dzięki temu, że pozostawiłem (wstawiłem nowe) klapki w kolektorze ssącym :]
    Zużycie paliwa rewelacja, trasa Warszawa -> Katowice -> Ostrawa i średnie zużycie paliwa 6 litrów.

  3. Moim zdaniem mało opłacalny jest zakup trójki 3.0 d w kombi. Ciężkie to jest niesamowicie, ponad 1600 kg. Miejsca w środku co kot napłakał. Bagażnik śmieszny 400 litrów, gorzej ma tylko Alfa 156…

    Duuużo lepiej kupić 530d w kombi jak się chce mieć przestrzeń albo 730d jak chce się mieć komfort. Nie wspominając już o tym, ze fotele w trójce są tak niewygodne ze ciezko nawet precyzyjnie ja prowadzic.

  4. Ja mam 330xd, styl jazdy but, but, but i jeszcze raz but (kto ze mną jedzie to chwyta za różaniec). Średnie zużycie paliwa między 9 a 10 litra na 100 km. Ja na ten styl jazdy rewelacja!

    Koszty eksploatacji? Padły mi wtryski, kupiłem 6 używanych w dobrym stanie a stare 3 sprawne sprzedałem, wyszło mnie 500 zł dopłaty. Robocizna żadna: sam sobie zrobiłem bo to proste.

    Miałem wcześniej 325i E36, niby szybsze w danych technicznych ale trzeba machać lewarkiem jak w Jelczu pod górę. Nigdy więcej benzyny!

  5. Pamiętam jak weszło do sprzedaży BMW 330d było produkowane w 1999 roku. Rok później niż 320d. 184 KM to moc jaką dysponuje ta nie duża limuzyna. Wersja ze skrzynią manualną osiąga 100 km/h po 7.8 sekundy. Wersja ze skrzynią automatyczną również jest bardzo dynamiczna. 8.2 s zajmuje przyśpieszenie od 0 do 100 km/h. To bardzo dobry wynik jak na samochód z automatyczną skrzynią biegów. Wtedy to była niesamowita petarda…. każdy chciał to mieć.

  6. A ja mam MB C320 4MATIC AVANTGARDE W203 i w życiu nie zamieniłbym na żadne E46. Komfort jazdy to wóz drabiniasty, skojarzenie stara bmka = wiadomo kto. Skrzynie, automatyczne, się nie sypią jak GM z BMW bo to skrzynia MB – najlepsze skrzynie na świecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz właściwe: * *